ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ (ΜΕΡΟΣ Α')
Αντιλαμβανόμαστε πλέον ότι η δυσλεξία δεν είναι κάποια αρρώστια ή πάθηση και δεν αφορά μόνο παιδιά, αφορά και ενήλικες. Πρόκειται απλά για μια δυσλειτουργία που έχει να κάνει μόνο με τον γραπτό λόγο και αντιμετωπίζεται εύκολα αν οι γονείς είμαστε σωστά ενημερωμένοι. Το πιο σταθερό πράγμα των δυσλεξικών ατόμων είναι η αστάθεια των χαρακτηριστικών τους! Και αυτό γιατί αλλάζουν από μέρα σε μέρα ή ακόμα από λεπτό σε λεπτό. Τα περισσότερα δυσλεξικά άτομα παρουσιάζουν σίγουρα κάποια από τα παρακάτω χαρακτηριστικά.
1) Εμφανίζονται έξυπνοι, ιδιαίτερα ευφυείς, με ευκρίνεια στο λόγο τους αλλά δεν μπορούν να γράψουν σωστά χωρίς να κάνουν ορθογραφικά λάθη σε σχέση με την ηλικία τους.
2) Συχνά έχουν την ταμπέλα του χαζού, του τεμπέλη, του απρόσεκτου, του ανώριμου που ''δεν προσπαθεί αρκετά'' ή ''με προβλήματα συμπεριφοράς''.
3) Έχουν υψηλό δείκτη νοημοσύνης αλλά οι επιδόσεις τους στις εξετάσεις δεν είναι καλές. Είναι καλοί στις προφορικές εξετάσεις, αλλά όχι στις γραπτές.
4) Έχουν ταλέντο στα αθλήματα, τις πωλήσεις, τις επιχειρήσεις, την οικοδόμηση ή την μηχανική.
5) Μοιάζουν να ονειροπολούν συχνά, ''χάνονται'' εύκολα ή χάνουν την αίσθηση του χρόνου.
6) Δυσκολεύονται να παραμείνουν συγκεντρωμένοι.
7) Μαθαίνουν καλύτερα όταν δημιουργούν με τα χέρια τους, μέσω πειραμάτων, παρατηρήσεων και οπτικών βοηθημάτων.
8) Παραπονιούνται για ζαλάδες, πονοκεφάλους ή πόνους στο στομάχι ενώ διαβάζουν.
9) Τους μπερδεύουν τα γράμματα, οι αριθμοί, οι λέξεις και οι εξηγήσεις.
10) Όταν γράφουν επαναλαμβάνουν τα ίδια γράμματα, προσθέτουν, παραλείπουν, αντικαθιστούν και γράφουν ανάποδα λέξεις και αριθμούς.
11) Παραπονιούνται ότι βλέπουν κίνηση η οποία είναι ανύπαρκτη κατά τη διάρκεια της γραφής ή της αντιγραφής.
12) Φαίνεται να έχουν δυσκολία στην όραση αν και οι οφθαλμολογικές εξετάσεις δεν δείχνουν κάτι τέτοιο.
13) Έχουν πολύ καλή όραση και παρατηρητικότητα ή έχουν έλλειψη βαθειάς αντίληψης και περιφερειακής όρασης.
14) Έχουν πολύ καλή ακοή, ακούνε πράγματα που δεν έχουν ειπωθεί και η προσοχή τους αποσπάται πολύ εύκολα από τους ήχους.
15) Δυσκολεύονται να μετατρέψουν τις σκέψεις τους σε λέξεις, μιλούν διστακτικά, αφήνουν μισές προτάσεις, τραυλίζουν όταν αγχώνονται. Δεν προφέρουν σωστά τις μεγάλες λέξεις ή αλλάζουν τις φράσεις και τις συλλαβές.
16) Αντιμετωπίζουν προβλήματα με το γράψιμο ή την αντιγραφή, πιάνουν το μολύβι με ασυνήθιστο τρόπο, ο γραφικός τους χαρακτήρας διαφέρει ή είναι δυσανάγνωστος.